کار نکردن فن سمند پژو 405 و پارس


کار نکردن فن رادیاتور سمند ، پژو 405 و پرشیا چه دلیلی دارد؟

فن خنک کننده ی رادیاتور وظیفه دارد آب داخل رادیاتور خودرو را خنک کند. در خودروهای سمند و پژوهای با موتور XU7 کار نکردن فن باعث کاهش عمر مفید قطعات موتور میشود.

اگر فن خنک کننده موتور به موقع و در زمان مشخص و در دمای تعیین شده توسط سازنده ی خودرو ، کار نکند دمای موتور بالا رفته و قطعات موتور خودرو زوتر مصطحلک میشوند.

در خودروهای با موتور XU7 تمامی خودروها تقریبا همگی دارای یک سیستم مشترک برای فن خنک کننده هستند.

برای عیب یابی و دلیل کار نکردن فن سمند ، پژو 405 و پژو پارس باید با انواع سیستم فن خنک کننده ی موتور آشنا شویم.

در خودروهای xu7 سمند ، پژو پارس و پژو 405 فن چگونه کار میکند؟

در خودروهای xu7 با موتور 1800 معمولا به دو دسته ی کلی تقسیم میشوند.

  • فن خنک کننده با یونیت فن
  • فن خنک کننده بدون یونیت فن

فن خنک کننده ی رادیاتور نیاز به یک قطعه دارد که با محاصبه ی دمای آب و شرایط خودرو در آن لحظه مثل روشن بودن کولر و… تصمیم میگیرد که فن در چه زمانی کار کند ، چه زمانی خاموش شود و با چه سرعتی کار کند.

تحلیل این اطلاعات و محاسبات آن در خودرو ها بر عهده ی دو قطعه است.

  • یونیت فن
  • ECU و یا کامپیوتر خودرو

در خودروهای سمند ، پارس و پژو 405 انژکتوری تا سال 1383 از یونیت فن برای کنترل فن استفاده شده و در خودروهای با مدل بالاتر یونیت فن از خودرو حذف شده و بجای آن نرم افزار کامپیوتر خودرو فرایند کارکرد فن خودرو را مدیریت میکند.

با حذف یونیت فن دیگر خودرو با مشکلات سخت افزاری یونیت مواجه نمیشود.

در زمان کارنکردن فن رادیاتور سمند و 405 و پارس چه قطعاتی بررسی میشوند؟

قطعات زیادی در راه اندازی فن خنک کننده ی رادیاتور تاثیر میگذارد.

فن خنک کننده با دستور ECU و یا یونیت فن شروع به کار میکند.

این دستور به قطعاتی مثل رله ها ارسال میشود و ولتاژ مورد نیاز کارکرد فن را تامین میکند.

رله فن

از تاثیر گذار ترین قطعات در کار نکردن فن سمند و خودروهای پژو ، عملکرد نادرست رله فن است.

رله فن با قطع و وصل کردن کنتاکتور ها برق مورد نیاز برای کار کردن فن را تامین میکند.

رله فن ها را برای کارکرد هر فن و در دور های مختلف قرار میدهند.

رله فن سمند و پژو 405 و پرشیا غیر مولتی پلکس دقیقا بغل پروانه ی فن قرار دارد.

در خودروهای سمند و پارس مولتی پلکس رله فن بصورت رله ای کوچک در جعبه فیوز داخل موتور قرار دارد.

رله فن ها معمولا بر اثر کارکرد داغ میشوند و همین افزایش دما باعث از بین رفنت نقاط اتصال آنها میشود و نیاز به تعویض رله فن میشود.

دلیل زود خراب شدن رله فن سمند ، پژو 405 و پژو پارس چیست؟

همانطور که گفتیم رله فن وظیفه دارد در زمان مشخص شده ولتاژ ورودی فن خنک کننده را قطع و وصل کند.

این رله دقیقا بغل پروانه ی فن نصب شده است.

رله توسط یک سوکت به سیمکشی خودرو متصل میشود.

بارها دیده شده که سوکت مخصوص رله فن به علت فرسودگی و یا شستشوی موتور سولفاته میشود.

این سولفاته شدن مانع اتصال کامل رله با سیمکشی فن میشود و فن هنگام کارکرد آمپر بیشتری درخواست میکند که متاسفانه رله فن نمیتواند آن را تامین کند.

انتخاب رله فن با کیفیت خوب هم بسیار مهم است. بهترین رله فن را با بالاترین آمپر تولید شده تهیه کنید.

ایراد در موتور فن

موتور فن یک قطعه ی الکترونیکی است که با تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی باعث چرخیدن پروانه ی فن شده که در نهایت رادیاتور خودرو را خنک میکند.

فقص در موتور فن خنک کننده و یا نقص در پروانه ی موتور فن خنک کننده باعث ایجاد اختلال در خنک سازی رادیاتور میشود.

اما یک ضعف بزرگ در اتصال موتور فن سمند و خودروهای پژو است که اتصال موتور فن به سیمکشی خودرو با یک سوکت جاساز شده در بدنه ی خودرو است.

بارها دیده شده که بی دقتی در زمان نصب موتور فن بر روی خودرو باعث اختلال در کارکرد فن خودرو میشود.

اگر مشکل کار نکردن فن سمند را دارید حتما فشنگی آب یا سنسور دمای آب را چک کنید.

فشنگی آب یا سنسور دمای آب وظیفه دارد که مقدار دمای آب رادیاتور را بسنجد و ECU و یا همان کامپیوتر خودرو با توجه به دمای آب رادیاتور دستور کارکرد فن را بدهد.

فشنگی آب یا فشنگی فن تعیین کننده ی دور کارکرد فن و زمان قطع و وصل فن است.

فشنگی آب به علت فرسودگی و زنگ زدگی امکان دارد که درست عمل نکند.

اگر ECU دمای آب را درست تشخیص ندهد فن خنک کننده هم درست عمل نمیکند.

ایراد در ECU و یا یونیت فن در خودروهای مدل پایین

در خودروهایی که دارای یونیت فن هستند ، یونیت فن دستور شروع به کار فن را میدهد اما در خودروهای سمند ، پژو 405 و پژو پارس مدل 1384 به بالا یونیت فن حذف شده و ECU مستقیما دستور کارکرد فن خنک کننده را میدهد.

نقص در عملکرد هرکدام از این قطعات باعث تداخل و یا عدم کارکد فن خودرو میشود.

ایراد در سیمکشی خودرو

سیمکشی خودرو راه ارتباطی بین کامپیوتر و قطعات خودرو است.

بعنوان مثال فن برای کارکرد نیاز دارد که فشنگی آب دمای آب رادیاتور را بسنجد ، میزان دمای آب را ECU بررسی میکند و در دمای از پیش تعریف شده دستور کار کرد فن را با ارسال یک پالس به رله فن ارسال میکند.

رله فن با دریافت یک پالس عمل کرده و ولتاژ 12 ولت را برای کارکردن فن تامین میکند.

اگر در هر قسمت از این ارتباطات نقصی باشد فن به درستی کار نمیکند.

برق خودرو

سمندکار نکردن فن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *